Een dag van tegenstellingen. Begonnen met de Oranjemars, die uiteindelijk op zo’n beetje alle tv-zenders in de Verenigde Staten te zien was. Zo zie je maar weer wat een van links naar rechts hossende massa losmaakt. Buiten het AT & T Stadium leken er vele tienduizenden fans zich achter de oranjebus verzameld te hebben, in het overdekte complex was de groep uitgedund tot een legioentje van nog geen 10.000 supporters.
Dus waar was de rest gebleven? Heel simpel, dat waren de lokale inwoners die zich bij de Nederlanders hadden aangesloten om het feest mee te vieren. Allemaal hadden ze zich in het oranje gestoken. Dus niets dan lof over dit oer-Hollandse product, dat ook in den vreemde veel losmaakt.
Toen was er het Nederlands elftal. Na de 2-2 tegen Japan overheerste vooral mix feelings. De eerste helft had Oranje nog gedomineerd tegen de heel verdedigend en compact spelende Aziaten. Toch nam de ploeg van Ronald Koeman twee keer een voorsprong, maar gaf die in beide gevallen weer gemakkelijk weg.
Bovendien gokte de bondscoach ongelukkig met zijn wissels. Vooral na de 2-1, toen hij Summerville, Malen en de onzichtbare Reijnders wisselden voor Memphis, Koopmeijners en Timber. Daarmee werd het accent op het verdedigen van de voorsprong gelegd en dat pakte niet goed uit. Uiteindelijk werd ook de tweede voorsprong uit handen gegeven.
Nog vervelender werd het toen later op de avond Zweden in dezelfde poule Tunesië met 5-1 oprolde, waardoor de Scandinaviërs qua doelsaldo een bonuspunt hebben gescoord en zaterdag tegen Oranje niet moeten. Met een gelijkspel zijn ze dan al zeker van de volgende ronde
Intussen had ik wel mijn ogen uitgekeken in het AT & T Stadium, de thuishaven van de Dallas Cowboys en qua oppervlakte het grootste stadion ter wereld. Met een beeldscherm van 50 bij 22 meter, waar je de wedstrijd beter op ziet dan als je naar het veld kijkt. Helemaal toen tijdens de twee drankpauzes op het scherm levensgroot de cheerleaders van de Dallas Cowboys verschenen, kon ik mijn ogen er niet meer van afhouden.
Zo eindigde dag toch nog met een prettig gevoel.

