De Magie van Messi maakte zich dit keer meester van Kansas City. Zeker 60.000 Argentijnen hadden zich een peperdure kaart voor Argentinië – Algerije kunnen permitteren en Lionel Messi bracht ze met liefst drie voltreffers weer in extase. Toch zie je deze status aparte niet terug bij de tv-commercials in de Verenigde Staten. Daar steekt een ander er met kop en schouders bovenuit. Lionel Messi ten spijt, tijdens dit WK is David Beckham buiten het veld de absolute grootverdiener.
Tijdens de drankpauzes en de rust is hij niet van het scherm te slaan. Om te melden hoe geweldig Stella Artois, McDonalds, Home Depot, Lays, Verizon, Lenovo, Bank of America en Adidas zijn. Indirect het gevolg van de dubieuze deal die David Beckham in 2022 met FIFA en Qatar afsloot om voor beide partijen 10 jaar lang het voetbal te promoten voor 15 miljoen euro per jaar.
De bijvangst was dat hij meteen op de eerste rij zat bij de partners van FIFA en dat is nu in Amerika te zien. Allemaal reclamespots die de Engelsman tussen de 2 en 9 miljoen euro per merk opleveren.
Daarmee levert Simon Fuller opnieuw vakwerk af. David Beckham kwam via zijn vrouw Victoria in contact met de voormalige manager van de Spice Girls en die is nu druk doende het merk ‘Beckham’ te verzilveren. Vorige week was hij zelfs de eerste voetballer die op de Hollywood Walk of Fame als nummer 2849zijn tegel-met-ster kreeg. Dat is zelfs Pelé niet gelukt.
Het gaf extra cachet aan de reclamecampagnes in het land waar ze nog altijd op een icoon à la Pelé, Maradona, Cruijff of Messi zitten te wachten. Nu zijn de Amerikaanse international Chirstian Pulisic en oud-speler Jason Donavon de enige die af en toe in een commercial opduiken.
En Lionel Messi? Die wordt wel in 18 global campagnes gebruikt, maar komt in Amerika alleen voor Adidas, McDonalds, Lays en Michelob in actie. Omdat de Argentijn blijkbaar nog steeds geen Engels spreekt, blijft het bij veel lachen en wat voetenwerk met de bal. Een gat waar Simon Fuller en David Beckham heel effectief in gedoken zijn.

