Terwijl de KNVB op het WK nu al tegen een flinke verliespost aankijkt, hoeven de spelers van het Nederlands elftal zich niet meer druk over de financiën te maken. Keurig werd voor de openingswedstrijd tegen Japan een akkoord over de WK-premies bereikt, waardoor de selectie zich kan gaan focussen op het sportieve resultaat. Dat overigens weer in verband staat met de bonussen, maar dit terzijde.
Hoewel er geen mededelingen over de hoogte van de bedragen worden gedaan, is wel duidelijk dat de 26 internationals circa 50% van het prijzengeld mogen verdelen. Dat betreft voor de eerste ronde (startgeld 9 miljoen dollar) een minimum van 173.000 dollar per speler, circa 150.000 euro. Wint Oranje op 19 juli de finale, dan incasseert de KNVB 50 miljoen dollar aan prijzengeld, waarvan de selectie 25 miljoen krijgt. Goed voor 960.000 dollar (820.00 euro) per persoon.
Intussen komt de voetbalbond er behoorlijk bekaaid vanaf. Terwijl de eerste ronde goed is voor 9 miljoen dollar aan prijzengeld, is toch een bedrag van 10 miljoen begroot en staat de KNVB meteen voor een miljoen in het rood. Wordt de finale uiteindelijk gehaald, dan is de begroting gestegen van 10 naar maximaal 50 miljoen euro. Alleen zit de bond bij een verloren finale wel met een tekort van 3 miljoen euro opgescheept. In de hand gewerkt door het grote verschil in prijzengeld bij verlies (33 miljoen dollar) en winst (50 miljoen) Het verschil tussen min 3 miljoen en een plus van 6 miljoen.
Samen met de andere WK-deelnemers heeft de KNVB bij de wereldvoetbalfederatie FIFA het probleem van de kosten aangekaart. Plus het lage percentage van de opbrengst die aan de 48 participerende bonden wordt toegekend. In de verwachte omzet van 10 miljard dollar is aan de kostenkant nog geen 700 miljoen aan prijzengeld opgenomen. Wat nogal scheef oogt.
Mocht Oranje geen wereldkampioen worden dan schrijft de KNVB dus rode cijfers, terwijl een WK altijd goed was voor financiële injectie voor het totale voetbal. Dat zelfs een finaleplaats alleen niet voldoende is om een tekort te voorkomen, is daarom heel curieus. Eigenlijk kan het niet.

