In maart duurde het twee minuten, nu was ik binnen 60 seconden door de paspoortcontrole. Omdat de KLM-vlucht naar Houston nogal wat Oranje-supporters vervoerde, bleef ik even wachten hoe het hun zou vergaan. Exact hetzelfde. Paspoort laten zien, melden dat je voor het WK komt en doorlopen. Naar de mobiele telefoon, die volgens de berichten leeg getrokken zou worden, werd niet gevraagd. En geen ICE’er te zien.
Dat viel dus mee. Vervolgens binnen 36 uur de drie speelsteden aangedaan. Eerst Houston, daarna met de auto naar Dallas en een dag later doorrijden naar Kansas City. Om te constateren dat bondsarts Edwin Goedhart het bij het rechte eind had om te adviseren het basiskamp in het koelere Kansas op te slaan.
In Houston was het 33 graden, maar de luchtvochtigheid was zo extreem dat je na een korte wandeling met je bagage doorweekt was. In Dallas was het vooral heet (35 graden), maar wel aangenamer. In Kansas City aangekomen tikte de thermometer 26 graden aan, dus is dit de plek waar energie kan worden bespaard naarmate het WK langer gaat duren.
Intussen kreeg Oranje de eerste tegenvaller op Amerikaanse bodem te incasseren, want Jurriën Timber moest toch afhaken. Met de selectie van de centrale verdediger gokte bondscoach Ronald Koeman op de hereniging van zijn favorieten elftalas (Virgil van Dijk, Jurriën Timber, Frenkie de Jong en Memphis Depay), om daar het elftal omheen te bouwen.
Het heeft dus zo niet mogen zijn, zoals het ook de afgelopen week afvallers bleef regenen. Bij Duitsland viel het supertalent Lennart Karl af, nadat Japan en Ghana eerder al hun geblesseerden sterspelers Kaoru Mitoma en ex-Ajacied Mohammed Kudus buiten de selectie hadden gelaten. Verder raakte Billy Gilmour geblesseerd in het oefenduel met Curaçao en moet Schotland het in Amerika zonder de speler van AS Napoli doen.
Helaas is het einde van al deze sportieve en persoonlijke ellende niet in zicht. Naarmate de druk van het WK toeneemt, gaat de overvolle speelkalender steeds nadrukkelijker z’n tol eisen. Na het wegvallen van Jurriën Timber worden het daarom ook voor Ronald Koeman nog heel spannende tijden.

