Met de komst van Michel als nieuwe hoofdcoach van Ajax wordt opnieuw bevestigd hoe ver de Amsterdamse club is afgedreven van de internationale status die het ooit had. Het simpele feit dat technisch directeur Jordi Cruijff bewust voor een flink portie Spaanse furie kiest is een indicatie hoe Ajax wakker moet worden geschud.
De klagers die vinden dat de club nu te Spaans wordt, hebben onvoldoende besef van het gebrek aan kwaliteit dat bij de grootste club van Nederland binnen is geslopen. Dat geldt voor de samenstelling van de selectie, het niveau van de coaches en het aanbod van talent. En als het er niet is, moet het worden gehaald.
Jordi Cruijff kiest daarom voor de Spaanse coaches Michel en Oscar Garcia (Jong Ajax), om tenminste van bovenaf impulsen te kunnen geven. De huidige lichting trainers uit het Iberisch eiland staat tenslotte bekend als harde werkers met een sterke wedstrijdmentaliteit. Eigenschappen waar Ajax om zit te springen, al wordt dat binnen de club zelf nog flink gebagatelliseerd. Daarmee wordt meteen de achilleshiel zichtbaar. In een door politieke spelletjes doordrenkte omgeving is er een groot gebrek aan besef wat topvoetbal werkelijk inhoudt. Sterker, wat Ajax inhoudt.
Een entourage die daarom ver van spelers en coaches gehouden moet worden. Die de afgelopen jaren Ajax als topclub heeft uitgehold en nog altijd te nadrukkelijk aanwezig is. Dus kiest Jordi Cruijff vooralsnog voor mensen zonder lijntjes binnen de club. Zoals na de Spaanse coaches niet gek opgekeken moet worden, dat ook Spaanse spelers richting Amsterdam worden gelokt.
Een best wel curieuze ontwikkeling. Ajax dat ooit als voorbeeld diende voor het Spaanse voetbal (Barcelona!), moet nu door Spanjaarden geholpen worden om weer de oude te worden. Intussen klinkt er intern nog altijd kritiek op Jordi Cruijff omdat hij zoveel van zo ver weg aan het binnenhalen is. Omdat ‘Ajax wel Ajax moet blijven.’
Daar zit ‘m dus de kneep. Als dit Ajax zo blijft, dan brokkelt het instituut steeds verder af. Als gevolg van puur wanbeleid. Besef dat ontbreekt als je zo diep in de waan van de dag zit.

