27 mei: KNVB blundert met vrouwenvoetbal

Het vrouwenvoetbal heeft er een zwarte bladzijde bij. Terwijl ze in haar ‘Beleidsplan 2022-2026’ rept over “Professionaliseren en uitbreiden van de Vrouwen Eredivisie’, besloot directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen de hoogste vrouwenafdeling van 12 tot 10 clubs te reduceren.

Daarmee gooide ze haar eigen doelstelling overboord, vanwege een voorstel van Ajax. Uitgerekend de club die in aanmerking komt voor de Oscar voor Wanbeleid. Die eerder met Feyenoord (ook zo’n goed geleide organisatie) ook al de NL League tegen zou houden. Niet alleen wijkt Marianne van Leeuwen hiermee af van haar eigen doelstelling, het duurde liefst 10 maanden voordat het ‘Plan Ajax’ werd geconcretiseerd. Uitgerekend Hera United, de club waar de KNVB-directrice eerder mee had lopen koketteren, zou daarvan het slachtoffer worden.

De club wilde stapsgewijs richting de top bewegen, door eerst een solide organisatie neer te zetten en pas daarna flink in de buidel voor speelsters te tasten. Met Hera United degradeert nu één van de gezondste clubs in het vrouwenvoetbal.

Dat geldt zeker niet voor de 10 clubs die in de Eredivisie achterblijven. Het als vijfde geëindigde FC Utrecht heeft zelfs al aangekondigd flink te gaan bezuinigen. Intussen overweegt het gedegradeerde NAC de vrouwentak op te heffen. Verder is de verwachting dat tussen de 50 en 100 speelsters gaan stoppen en sponsors zullen afhaken.

Kortom, het besluit van Marianne van Leeuwen leidt tot chaos. Wat de wanhopige leiding van Hera United ook deed om haar op andere gedachten te brengen, de KNVB topvrouw bleek niet voor reden vatbaar. Het zoveelste bewijs dat ze niets met het betaald voetbal heeft en er niets aan toevoegt.

Juist voor het verdere professionaliseren van het vrouwenvoetbal, is degradatie wel het laatste waar je nu aan denkt. De situatie schreeuwt vooral om de toepassing van eindelijk een solide licentiesysteem. Alleen clubs die daaraan voldoen, zijn speelgerechtigd voor de Eredivisie. Dan was niet alleen de degradatie van Hera United voorkomen, bovendien had de KNVB daarmee richting gegeven aan het door clubs uit te voeren beleid. Waarbij de Eredivisie garant staat voor kwaliteit.

Nu rommelt Marianne van Leeuwen maar wat aan. Omdat Ajax het wil.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *