Hoewel Ajax dit seizoen met 180 miljoen de hoogste begroting uit het betaald voetbal had, wist het op een haar na te voorkomen dat voor het eerst in 60 jaar Europees voetbal werd gemist. De (bijna) afrekening van jarenlang wanbeleid.
Maar het kan nog erger. Tien maanden geleden werd Chelsea tijdens de FIFA Club World Cup de nieuwe wereldkampioen. Goed voor 88 miljoen euro aan prijzengeld. Een succes dat de waarde van de Londense club deed stijgen naar 1.6 miljard euro. Vol ambities besloot de clubleiding de begroting voor het seizoen 2025-2026 vast te stellen op 740 miljoen euro. Uiteindelijk eindigde deze steenrijke club als 11de in de Premier League. In tegenstelling tot Ajax liep Chelsea daardoor wel internationaal voetbal mis.
De reden voor het falen? Die is tweeledig: overbelasting en wanbeleid. Ten eerste betaalde Chelsea een flinke tol voor het WK-succes. Uit de Howden European Football Injury Index bleek dat Chelsea tussen juni en oktober met 23 geblesseerden een stijging van 44% aan blessures had. Goed voor een ‘exploitatieverlies’ van 19 miljoen euro, bijna een kwart van het prijzengeld van 88 miljoen. Ook daarna bleef het kwakkelen en waren voortdurend vaste basisspelers niet inzetbaar. Desondanks besloot de clubleiding tweemaal de hoofdcoach te ontslaan.
Ten tweede geloven de Amerikaanse eigenaren heilig in het vastleggen van talenten als ze nog betaalbaar zijn. Om zo op termijn kapitaal te creëren. Daar is weinig mis mee, wel dat ze soms met negenjarige contracten worden gelokt. Dat blijkt bij veel spelers averechts te werken en wordt de selectie van Chelsea algemeen gezien als lui en verwend.
Maar Chelsea staat daarin niet alleen. Wat te denken van Tottenham Hotspur, volgens Forbes nog net iets rijker dan Chelsea? De club met een geschatte waarde van 2.9 miljard euro, wist pas op de laatste speeldag degradatie te voorkomen. De noodzakelijke 1-0 winst op Everton was net genoeg om pechvogel West Ham United met twee punten voor te blijven. Ook een club die bulkt van het geld, maar waar de waan van de dag met windkracht 10 doorheen waait.
In het topvoetbal ben je dan rijp voor de slacht.

