Bayern München – Paris Saint Germain werd niet de show waarop was gehoopt, wel opnieuw een demonstratie van hoe voetbal op het hoogste niveau wordt uitgevoerd. Dit keer vooral door de Franse kampioen, waar de combinatie van individuele klasse en teamdiscipline de basis vormde om voor de tweede achtereenvolgende keer de finale van de Champions League te halen.
Het begon met een fenomenale actie van sterspeler Chvitsja Kvarastschelia, die na drie minuten Ousmane Dembele in staat stelde om de Fransen naar een 0-1 voorsprong te schieten. Vervolgens openbaarde zich het grote verschil met de galavoorstelling in Parijs. Toen ging zowel Paris Saint Germain als Bayern Münhchen vol op de aanval, met negen treffers tot gevolg. In München werd het initiatief na die snelle openingsgoal overgelaten aan de Duitsers en beperkte Paris Saint Germain zich tot het neutraliseren van de tegenstander. Met als tactisch speerpunt het uitschakelen van de buitenspelers Michael Olise en Luis Diaz. Daarmee werd de angel uit het aanvalsspel van Bayern München gehaald en lieten de Fransen het niet verder komen dan 1-1.
Dus wacht op 30 mei in Boedapest een finale tussen Arsenal en titelverdediger Paris Saint Germain. De confrontatie ook tussen twee Spaanse coaches, als indicatie van de dominantie van deze beroepsgroep uit het Iberisch eiland in het topvoetbal. Allemaal vertonen ze dezelfde eigenschappen: het zijn keiharde werkers, tactisch sterk en in principe offensief ingesteld. Dezelfde kwaliteiten die je ook terugziet bij de huidige Ajax-coach Oscar Garcia, die zowel bij Jong Ajax als Ajax 1 er in korte tijd in slaagde om deze teams een andere uitstraling te geven.
Alleen blijven de Amsterdammers nog mijlenver verwijderd van het niveau van Arsenal en Paris Saint Germain, maar het maakt wel duidelijk waarom technisch directeur Jordi Cruijff een tweede Spaanse hoofdcoach aan Ajax wil binden. Iemand die in staat is om een elftal aantrekkelijk te laten voetballen, maar ook zorgt dat zijn team mentaal in staat is om een resultaat over de streep te trekken als de situatie daarom vraagt.
Precies zoals Mikel Arteta (Arsenal) en Luis Enrique (Paris Saint Germain) dat hebben laten zien. Met de finale als beloning.

