Met het openbaren van het beleidsplan ‘Strategie 2026 – 2030’ sluit de KNVB naadloos aan bij de internationale terugval van het Nederlands topvoetbal. Aan de vooravond van het WK kiest de bond niet voor topsport, maar breedtesport.
Vergelijk het nieuwe beleidsplan maar met die van 2022 -2026.
De afgelopen vier jaar waren de speerpunten van beleid:
- Met de mannen top 6 en de vrouwen top 7 van UEFA coëfficiëntenlijst;
- Goede samenwerking ECV, CED (NL League), clubs, spelers en trainers;
- Bijdragen aan meer inkomsten voor het betaald voetbal;
- Uitbreiden en verder professionaliseren vrouwen Eredivisie;
- Betaald voetbalclubs versterken;
- Toegenomen tevredenheid over dienstverlening KNVB.
Alle 6 punten zijn niet gehaald.
Dan het Beleidsplan van de komende vier jaar:
- Grote toernooien winnen;
- Kwaliteitsimpuls betaald voetbal;
- Positieve voetbalcultuur;
- Maatschappelijke impact voetbal vergroten;
- Meer vrouwen maken het verschil;
- Beste jeugdvoetbal ter wereld;
- Sterk team KNVB,
Terwijl de internationale topsport zich in een razend tempo ontwikkeld is dit dus het toekomstperspectief voor het Nederlandse profvoetbal. Terwijl het in topsport om details gaat, wordt hier vooral gestrooid met algemeenheden. Het vrouwenvoetbal komt er helemaal bekaaid vanaf. Want bij punt 5 wordt niet gerefereerd aan punt 4 van het vorige Beleidsplan (uitbreiden en verder professionaliseren vrouwen Eredivisie), maar aan ‘meer inspirerende rolmodellen, meer vrouwen in sleutelrollen en vrouwen versterken de club.’ Geen woord over de ontwikkeling van de topsportsector van de vrouwen.
Intussen meldt directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen doodleuk in Telesport dat ze met de RvC van de KNVB in gesprek is om haar contract met drie jaar te verlengen.
En de evaluatie van het Beleidsplan 2022 -2026 dan? Mannen en vrouwen zijn geduikeld op de UEFA coëfficiëntenlijst, de NL League is er nog steeds niet, inkomsten betaald voetbal zijn niet tot nauwelijks gestegen, de Eredivisie vrouwen is ingekrompen, clubs in het betaald voetbal zijn allesbehalve versterkt en uit het onderzoek van de commissie Ten Berge blijkt er juist veel kritiek op de dienstverlening van de KNVB te zijn.
In topsport worden daar mensen op afgerekend. Dit heeft dus niets met topsport te maken. Dit is breedtesport.

