31 mei: Weer een echte finale

Pieken op het juiste moment. Dat deed Arsenal in de Champions Leaguefinale tegen favoriet Paris Saint Germain. Favoriet vanwege die historisch mooie halve finale in Parijs tegen Bayern München. Die de Franse ploeg met 5-4 zou winnen, waarna het in Beieren 1-1 bleef. Nadat Paris Saint Germain een 0-1 voorsprong met man en macht had verdedigd.

Hetzelfde wat Arsenal in de finale deed toen Kai Havertz de ploeg na 6 minuten op een 1-0 voorsprong had gezet. Vervolgens verdedigden de Londenaren volgens het boekje, onder leiding van de foutloos keepende David Raja. Wat de ruim twee uur durende eindstrijd in Boedapest vooral leerde, was hoe klein de onderlinge verschillen momenteel aan de internationale top zijn. Paris Saint Germain won uiteindelijk via strafschoppen, nadat de Fransen nauwelijks kansen hadden gecreëerd tegen de ijzersterke Engelse defensie.

Zoals eerder het verschil met Bayern München ook minimaal was geweest. Wat duidelijk maakt, dat de Champions League dit seizoen ook door de Duitse kampioen of Arsenal gewonnen had kunnen worden. Dat was ook het mooie van deze finale, het was een strijd met voortdurend wisselende strategieën.

De Engelse titelhouder onderkende de offensieve kracht van Paris Saint Germain en stelde zich daar perfect op in. Om intussen venijnig om te schakelen als die mogelijkheid zich voordeed. Het was oog om oog, tand om tand, zonder dat het onsportief werd. De ploeg van Luis Enrique overheerste weliswaar, maar alleen Khvicha Kvaratskhelia wist één keer uit de dekking te ontsnappen en dat leverde meteen de strafschop op waaruit de verder vastgetekende Ousmane Dembélé de gelijkmaker zou scoren.

Voor de rest hadden de Fransen een overwicht, dat volledig door Arsenal gecontroleerd werd. Niet direct mooi om te zien, maar wel professionalisme van de bovenste plank. Iedere speler voerde zijn opdracht uit en opvallend was dat uitgerekend sterspeler Martin Odegaard bij de Engelse de zwakke schakel was en terecht door Mikel Arteta werd gewisseld.

Tot op het laatst was niet te bepalen wie er zou winnen. Dat moest uiteindelijk door strafschoppen worden bepaald. Met Paris Saint Germain als gelukkige winnaar. Maar het had net zo goed Arsenal kunnen zijn. Of Bayern München.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *